20 stycznia, 2018

O „Sandomierce”

fot. Jacek Marczewski

Majowy rejs dziewiczy dubasa (jeszcze nie „Sandomierki” – chrzest odbył się 18 czerwca 2017 r.) fot. Jacek Marczewski

„Sandomierka” jest unikatową, jedyną na świecie(!), łodzią flisacką typu „dubas”.

W Średniowieczu dubasami transportowano zboże do Torunia, Elbląga i Gdańska. W drodze powrotnej zabierano na jego pokład inne towary (takie jak śledzie, sukno czy wódkę gdańską).

Dziś dubas „Sandomierka” gości wszystkich, którzy są zainteresowani historią rzeki Wisły – nierozerwalnie związaną z prastarym grodem Sandomierz.

Został zbudowany przez szkutnika ludowego Dominika Wichmana na początku 2017 roku (Rok Rzeki Wisły).

Łódź zwodowano w Sandomierzu 4 maja 2017.

Tradycyjny chrzest, czyli uroczyste nadanie imienia „Sandomierka”, odbył się 18 czerwca w Starym Porcie w Sandomierzu.

migawka z ceremonii chrztu dubasa

https://www.facebook.com/dorota.swierczczarnota/posts/1442789309116226

Zbiór fotografii z chrztu „Sandomierki”

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1690625364567064&id=100008588507239

Szkuty i dubasy były w okresie tzw. Złotego Wieku największymi jednostkami pływającymi, dzięki którym można było transportować towary w dół i w górę rzeki.

Jest całkowicie wykonana z wielu gatunków drewna. Poszycie kadłuba jest sosnowe, wręgi wykonano z dębu i akacji, natomiast zabudowę, tzw. „budę” wykonano z brzozy. Sztaba dziobowa, charakterystycznie dla rejonu naszego kraju – wygięta ku górze, pochodzi z pnia starej jabłoni, która rosła w zaniedbanym, popowodziowym sadzie owocowym – przeznaczonym do wycinki.

pl_PLPolish